SEO


Ærligt talt, så interesserer vi os ikke særlig meget for SEO. SEO står for Seach Engine Optimization - altså søgemaskine optimering. Når jeg siger vi ikke interesserer os synderligt for SEO, så er det fordi vi først og fremmest interesserer for at levere en løsning, som er af høj teknisk og kommerciel kvalitet. Der findes virksomheder, som er meget dygtigere til SEO end vi er og derfor anbefaler vi forskellige leverandører - alt efter din forretning.

Men hvordan virker Google egentlig? Se her hvordan Google selv forklarer deres forretning.



Så istedet for at lade som om vi er bedst til alt, så vil vi hellere pege på nogen af dem som bevist at de er bedst. Og “bedst” kunne være bedste indtjening, fleste kunder eller hvad Google nu selv kommer frem til :-) - men her en enkelt søgning!

SEO.png

Dem i højre side og dem med farvet baggrund - de har betalt for at få den placering de har, så joh - det kan godt være at de er dygtige, men de betaler også mange penge for at få den placering, som de nu har via AdWords, som er Googles måde at tjene penge på! Jo højere pris du betaler for dit søgeord, jo højere placering får du i annoncerne vist!

Inden vi kaster os i en langhåret diskussion om værdien af søgemaskineoptimering, så lad os tage et pragmatisk kig på, hvorfor man skal bruge tid og penge på det.

Har du et website, som ikke er offentligt tilgængeligt (Intranet/extranet f.eks.), så er SEO fuldstændig ligegyldigt, for søgemaskineoptimering har udelukkende til formål at sikre, at du kommer frem i søgemaskiner, placeret så højt som muligt - og her taler vi især om Google. Har du et website, som udelukkende markedsføres B-to-B, så kan man diskutere om SEO er værd at investere i og har du et website der er B-to-C så er SEO måske noget som har værdi. Placeringer i søgemaskiner har (helt forenklet) noget at gøre med hvor mange sider der linker tilbage til din side. Google ranker et website efter popularitet og SEO forsøger at gøre dit website mere populært ved at give det en højere placering i forskellige søgninger - baseret på optimering af søgeord (keywords) og “artikler” (descriptions!). Googles logik er at linker du fra din side til en side med noget bestemt indhold, så er det nok fordi det indhold er relevant.

Når du markedsfører dit website, så handler det altså om at få trafik ind på sitet og nogengange kan trafik drives af alt fra QR-koder til “almindelig” branding.

Uanset om du producerer dit website i et CMS system eller på en hvilken som helst anden måde, så kan du optimere dit website. Kentico CMS er ingen undtagelse. Alle artikler som oprettes har både keywords og descriptions og kvaliteten af disse er altså ikke bestemt af den tekniske løsning, men den måde som ord og artikler konstrueres på.

Har du brug for at få optimeret dit website - så er SEO klart en måde, men pas på - der er mange banditter derude.